Po trzech miesiącach od otwarcia ofert znamy już dostawcę autobusów elektrycznych dla Wrocławia. Tamtejsze MPK wybrało Solarisa, a liczba elektryków z Bolechowa wzrośnie tym samym do blisko 30. Za jakiś czas powinno dojść do podpisania umowy.
Miejski przewoźnik następny przetarg na zakup
7 autobusów elektrycznych ogłosił jeszcze pod koniec listopada 2024 roku. Było to możliwe dzięki oszczędnościom, które powstały z kolei po przednim postępowaniu na dostawę 21 autobusów elektrycznych.
Autobusy elektryczne we Wrocławiu. Kolejne zakupy W zakończonym przetargu
swoje oferty zgłosiło trzech producentów: Solaris (20,4 mln zł), Irizar (20,8 mln zł) oraz Daimler Buses (27,4 mln zł). MPK Wrocław przeznaczyło na zakup autobusów i ładowarek kwotę 22,2 mln zł.
Oznaczało to, że dwie z trzech ofert mieszczą się w budżecie, ale miejski przewoźnik wykluczył z przetargu hiszpańskiego Irizara. Jako powód wskazano przepis ustawy Prawo zamówień publicznych, odnoszący się m.in. do niewniesienia wadium lub wniesienia wadium w nieprawidłowy sposób.
Teraz, jeżeli nie będzie odwołań, to za kilka tygodni będzie można podpisać umowę z Solarisem. Wówczas producent będzie miał 15 miesięcy na dostarczenie w ustalonych partiach zakupionych pojazdów oraz instalację 7 ładowarek plug-in na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej.
Druga marka "elektryczna" we Wrocławiu Wrocław od 2023 roku sukcesywnie wprowadził do służby 13 autobusów elektrycznych Mercedes-Benz e-Citaro G. Te pasażerowie mogą spotkać przede wszystkim na linii K, ale niekiedy także na linii 110. Łączny koszt ich zakupu oraz wybudowania infrastruktury do ładowania to 52 miliony zł. MPK uzyskało dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
O ile w taborze spalinowym przeważają autobusy marki Mercedes, to przy pojazdach elektrycznych niedługo będzie to Solaris. MPK Wrocław w 2024 roku wybrało wspomnianego producenta jako dostawcę 21 nowych autobusów elektrycznych: 12 i 18-metrowych.
Wartość kontraktu to 77,2 mln zł, a spółka miejska dostała na zakup tych pojazdów również dotację z NFOŚiGW – w ramach programu Zielony Transport Publiczny. Całe zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 24 miesięcy, a pierwsze autobusy elektryczne mają wyjechać na ulicach miasta już po 1,5 roku od zawarciu umowy.
Wraz z autobusami e-Citaro G będzie to w sumie 41 elektryków we flocie: 19 krótkich i 22 przegubowych.
Warto wspomnieć też, że miasto jesienią ubiegłego roku zorganizowało konsultacje społeczne dotyczące autobusów elektrycznych. Eksperci wybrali wówczas kilka tras, na których można byłoby wprowadzić ten rodzaj pojazdów. Wymieniane były tutaj linie: 106, 129, 124, 127, 128, 134, 142, 143, 148 czy 319.